حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی عنوان کرد؛

                                                                  

1398/10/2 دوشنبه

 

حجت الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی در نخستین همایش ملی "تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی" با محوریت دعای ۲۷ صحیفه سجادیه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گفت: صحیفه سجادیه علاوه بر اینکه یک دعاست، مجموعه ای مفید از تاکتیک های دفاعی و رزمی است و در این دانشگاه امکان تحلیل تاکتیکی و دفاعی فرازهای صحیفه سجادیه وجود دارد و خوب است که این برنامه در این دانشگاه و سایر مراکز آموزشی ارتش پیش‌بینی شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد ارتش، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسنی طی سخنانی این همایش را یک ابتکار، خلاقیت و نوآوری در سطح ارتش دانست و افزود: اینکه این همایش ملی در دافوس ارتش برگزار شده بسیار خوشایند است، زیرا صحیفه سجادیه علاوه بر اینکه یک دعاست، مجموعه ای مفید از تاکتیک های دفاعی و رزمی است و در این دانشگاه امکان تحلیل تاکتیکی و دفاعی فرازهای دعای ۲۷ صحیفه سجادیه وجود دارد و خوب است که این برنامه در این دانشگاه و سایر مراکز آموزشی ارتش پیش‌بینی شود.

وی افزود: قرآن کریم یک کتاب آسمانی و معجزه الهی رسول گرامی اسلام(ص) است و برتر از قرآن کتابی نداریم، اما بعد از قرآن نهج البلاغه و پس از آن صحیفه سجادیه است. این کتاب ها مهمترین میراث وحیانی شیعه به شمار می روند و صحیفه به عنوان اخت القرآن و انجیل اهل بیت و زبور آل محمد(ص) نام گرفته است.

حجت الاسلام محمد حسنی در ادامه با اشاره به تعبیری از امام خمینی(ره) در خصوص صحیفه سجادیه تصریح کرد: قرآن کریم، قرآن نازل است که از آسمانها به سمت زمین نازل شده و صحیفه سجادیه کامله، قرآن صاعد است، یعنی از سمت زمین به آسمان آمده است.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ادامه گفت: مجموعه صحیفه سجادیه دارای ۵۴ دعا است که امام سجاد(ع) در دعای بیست و هفتم آن ۱۱۰ خواسته را از خداوند مطرح کرده است که ۶۷ دعای آن مربوط به سپاه اسلام و مرزداران و ۴۳ نفرین علیه دشمنان اسلام و مرزهای اسلامی است.

وی همچنین با اشاره به آموزه های دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه افزود: آموزه های این دعا بسیار گسترده است و هرآنچه در صحیفه و خواسته های امام سجاد(ع) است ریشه در قرآن دارد. آموزه اول آن مربوط به خود رزمنده و مرزدار است که علاوه بر وظایفی که دارد موظف و مکلف به دعا در حق خویش می باشد.

وی دومین آموزه دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را دعای دیگران در حق رزمندگان خواند و تصریح کرد: ما یا باید مرزدار باشیم و یا یاور مرزدار. کسانی که پشتیبان و حامی مرزداران هستند وظایفی دارند که یکی از مهمترین وظایف آن ها دعا برای مرزداران است و اگر دعا نکنیم در نزد خدا بدهکار خواهیم بود که چرا وظیفهدشناسی نکردیم.

نماینده ولی فقیه در ارتش سومین آموزه دعای مرزداران را مکلف بودن مردم به تولی و تبری خواند و افزود: کسی که تولی دارد ولی تبری ندارد مانند کسی است که دوستدار اسلام است ولی دشمن دشمنان اسلام نیست پس در نتیجه دوست اسلام هم نیست. در صحیفه سجادیه ۶۷ دعا مربوط به تولی و ۴۳ نفرین برای دشمنان اسلام است که مربوط به تبری است.

وی آموزه چهارم را مکلف بودن مردم به دعا بر حق افراد معذور از جبهه دانست و گفت: بعضی ها دوست دارند به جبهه بروند ولی دارای معذوریت هستند و امام سجاد(ع) این افراد را به این صورت دعا می کند: خدایا نام او را در دفتر و دیوان خود ثبت و ثواب مجاهدین را برایشان بنویس و آن ها را هم ردیف صالحان و شهیدان قرار بده.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی در ادامه گفت: امام سجاد(ع) در آموزه پنجم اصل دعا کردن و چگونگی دعا را آموزش داده است. پس بهترین دعا در حق سپاه اسلام و بهترین نفرین در حق دشمن همان است که امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه آورده است.

گفتنی است، همایش ملی تعالی معنوی و فرهنگ دفاعی با برگزاری کارگاه های تخصصی و پنل های علمی مختلف از صبح امروز آغاز شده و تا ساعت ۱۶ عصر و برگزاری اختتامیه همایش با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه خواهد یافت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.