زنانی که در توافق تاریخی ایران و ۱+۵ نقش مهمی داشتند


این روزها باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا کنگره را به تایید توافق اتمی ایران و کشورهای ۱+۵ متقاعد کند، مذاکرات تاریخی که با کمک و میانجگیری شمار بی‌سابقه‌ای از دیپلمات های زن انجام شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شبکه خبری بی بی سی، سه دیپلمات زن، دو اروپایی و یک آمریکایی، نقش محوری در دستیابی به این توافق جامع برای محدود کردن برنامه اتمی ایران داشتند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه سابق ایتالیا رهبری این مذاکرات را برعهده داشت.

او در نوامبر ۲۰۱۴ میلادی این سمت را از بارونس کاترین اشتون تحویل گرفت، که او هم به نوبه خود نقشی کلیدی در برقراری روابط دوستانه با ایران داشت.


خانم موگرینی در ابتدا که به عنوان دیپلماتی ارشد فعالیت هایش را شروع کرد، با انتقادات زیادی روبرو شد. برخی او را سیاستمداری بسیار جوان و بی تجربه می دانستند.

اما با گذشت زمان، او به مذاکره کننده‌ای سرسخت معروف شد.

معاون او، هلگا اشمید، دیگر سیاستمدار زن در این مذاکرات بود. به گفته سیاستمداران خانم اشمید از دانش فنی زیادی برخوردار است و همکارانش از او به عنوان چهره‌ای مهم در این مذاکرات یاد می‌کنند.

دیپلمات‌های ارشد غربی گفته‌اند در پایان این خانم اشمید بود که در چانه زنی‌های منتهی به توافق نقش مهمی برعهده داشت.


برعکس خانم موگرینی، هلگا اشمید با چندین سال تجربه در مذاکرات ایران، دیپلماتی شناخته شده در صحنه سیاسی بود.

در میان سیاستمداران آمریکایی وندی شرمن قرار داشت. خانم شرمن اولین زنی است که سمت معاونت وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی را دارا است. او از مذاکره کنندگان قدیمی در مسائل هسته‌ای است.

از وندی شرمن به عنوان معمار اصلی سیاست‌های دولت کلینتون در برنامه هسته‌ای کره شمالی نام برده می‌شود.



خانم شرمن از سال ۲۰۱۱ میلادی در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ حضور داشت.

حضور سه زن به عنوان مذاکره کنندگان ارشد در این گفتگوها امری بی سابقه بود.

خانم موگرینی در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت که "حتی در اتحادیه اروپا، اغلب این اتفاق نمی‌افتد که شمار سیاستمداران زن بیشتر از مردان سیاستمدار باشد."

به گفته خانم موگرینی حضور زنان در این مذاکرات تاحدی امری جدید بود، اما او در عین حال می‌افزاید احساس شخصی من این است که این حضور کمک کننده بود.

خانم موگرینی می‌گوید زمانی که سیاستمداران مرد از مسیر مذاکرات خارج شده و یا گرفتار مسائل تاریخی شده و وارد مباحثاتی این چنینی می‌شدند، این زنان سیاستمدار بودند که آنها را به مسیر اصلی برمی گرداندند.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا "حضور زنان در موقعیت‌هایی کلیدی به ما کمک کرد که در تمام طول مذاکرات موضعی واقعی و عملی داشته باشیم."


اما در جمهوری اسلامی ایران قوانین سختگیرانه‌ای درباره ارتباطات زن و مرد وجود دارد. آداب و قواعدی وجود دارد که دیپلمات‌ها فارغ از آن که در ایران باشند یا نه باید آن را رعایت کنند.


به گفته وندی شرمن "زن بودن مانعی در روند پیشرفت مذاکرت نبود."

خانم شرمن می‌افزاید: "زمانی که در کنار سیاستمداران ایرانی نشسته‌ام، من نماینده ایالات متحده آمریکا هستم و شاید به عنوان یک زن اگر چیزی بگویم این قدر تند و تیز به نظر نرسد. در مقابل اگر عصبانی شوم چون زن هستیم به نظر غیرمنتظره می‌رسد. "

در طول سالها مذاکره او شناخت خوبی از هم قطاران ایرانی‌اش به دست آورده و آنها اغلب ویدیوها و داستان‌هایی از خانواده‌هایشان را با هم به اشتراک می‌گذارند.

فدریکا موگرینی می‌گوید ما شاهد واکنش‌هایی توام با شک و تردید از جانب کشورهای اروپایی نسبت به حضور زنان سیاستمدار هستیم.

خانم موگرینی می افزاید: "بخشی از جوامع غربی و اروپایی در این باره که زنان از توانایی هایی برخوردارند و باید به آنها به خاطر داشتن نقشی مهم احترام گذاشته شود، دچار شک و تردید هستند."
به گفته خانم موگرینی در برخی از جوامع اروپایی برای این که نشان داده شود زنان می‌توانند به عنوان مذاکره کنندگان ارشد حضور داشته باشند و یا می‌توانند در موقعیت های سیاسی بالایی باشند باید تلاش زیادی کرد.

علیرغم افزایش حضور زنان، باز هم در همه تیم‌های مذاکره کننده در نشست ایران و ۱+۵ سیاستمدار زن نبود.

وندی شرمن می‌گوید که او با این مسئله سر به سر همکارانش می‌گذاشته است.

به گفته خانم شرمن"در برخی از تیم‌های مذاکره کننده تمامی آنها سیاستمداران مرد بودند. من امیدوارم که این مسئله در آینده تغییر کند."

در حال حاضر تمامی صحبت‌ها بر سر این است که چگونه و چه زمانی این توافق عملی خواهد شد. روندی که با سفر از قبل پیش بینی شده فدریکا موگرینی و هلگا اشمید به ایران آغاز شده است.

آیا دو زنی که تمامی تلاششان را برای رسیدن به توافق اتمی انجام دادند، می توانند در اجرای آن نقش داشته باشند؟

کسی که با ابداع اش جان بیش از هزاران نفر را نجات داد، درگذشت


دکتر فارست برد مبدع آمریکایی اولین دستگاه تنفس مصنوعی مدرن در سن 94 سالگی درگذشت.

انجمن مراقبت های تنفسی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که فارست برد در منزل مسکونی خود در یکی از شهرهای ایالت آیداهو درگذشت.ابداع وی که ونتیلاتور ( تنفس دهنده) مدرن نام دارد جان افراد بیشماری را نجات داده است.
فرانک سالواتوره رییس این انجمن گفت: دکتر برد پیشتازی واقعی در طب تنفسی و مراقبت های ریوی بود.
دکتر برد که خلبان بود در نوجوانی هنری فورد و اورویل رایت را دیده بود و در طول عمر خود به عنوان خلبان هواپیمای دوربرد ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم به تهویه مکانیکی علاقمند شد.کنجکاوی وی به زمانی باز می گردد که در زمان پرواز با یک هواپیمای بمب افکن Junkers 88 با مشکل تنظیم کننده ای که در کابین خلبان برای انتقال اکسیژن به خلبانان آلمانی در ارتفاع بالا بکار می رود، روبرو شد. درس هایی که دکتر برد در حین ارتقای دستگاه یاد گرفت، در نهایت منجر به طراحی دستگاه Bird Mark 7 شد که انجمن مراقبت های تنفسی آمریکا آن را اولین دستگاه تنفس مصنوعی به منظور استفاده برای بیماران به شدت بدحال نامید.
پس از گذشت چند سال، این دستگاه جایگزین دستگاه های دست و پاگیر ریه مصنوعی شد که در بخش های بیمارستان های آمریکا و سایر کشورها به منظور درمان بیماری فلج اطفال مورد استفاده قرار می گرفت.
ابداع دستگاه Baby Bird وی که در سال 1970 معرفی شد، میزان مرگ و میر نوزادان دچار مشکلات تنفسی را به کمتر از 10 درصد رساند.

سخنان مهم لاریجانی در باره توافق هسته ای: باید این مقطع جدید را درک کرد


رییس مجلس شورای اسلامی، مذاکرات هسته ای را « سخت ترین مذاکره» در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: 12 سال پیش مجموعه نظام با بررسی تمام ابعاد پیشنهاد مذاکره را پذیرفت.

به گزارش خبرآنلاین،علی لاریجانی در مراسم آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران پارلمانی رسانه ها که صبح امروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد با اشاره به جایگاه خبرنگاران و ضرورت صیانت از این جایگاه خاطرنشان کرد: شما خبرنگاران نقش افرین هستید و ایجاد فکر می کنید و می توانید تلقی جامعه را نسبت به یک موضوع حساس کنید.

وی ادامه داد: در عصر جدید، حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به پیشخوان رسانه ای نیاز دارد تا بتواند اطلاعات را به درستی به جامعه منتقل کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره قانون جامع رسانه ای در مجلس افزود: قانون جامع رسانه در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی مطرح است اما اگر قرار است که بار مالی داشته باشد با توجه به تفسیر شورای نگهبان، باید به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس فرستاده شود که در این رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیشقدم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و رویکرد رسانه ها در خصوص این توافق تصریح کرد: جامعه ما از 12 سال پیش با چالشی مواجه و پس از موفقیت در مذاکرات در حال ورود به صحنه دیگری است.

وی با بیان اینکه در دوره جدید به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات را جدی تر دنبال کنیم، اظهار کرد: البته این موضوع، تاکتیکی نبود بلکه مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و این مذاکرات را پسندیدیم که این مسیر را ادامه بدهیم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه توافق صورت گرفته خاتمه یک دوره و آغاز یک دوره جدید است، گفت: اکنون در برابر مذاکرات هسته ای راه شوسه قرار ندارد چرا که این موجودات موذی که در برابر ما قراردارند هر روز جنجالی جدید به وجود می آورند چنانچه در چند روز گذشته، یک جنجال تصنعی در مورد "پارچین" ایجاد کردند و آن را به ظن خود مسیری برای تغییر نظر جامعه بین المللی در قبال توافق می دانند که بر همین اساس رفت و آمدهای این منطقه را به پادگان نظامی ارتباط می دهند و داستان جدیدی می سازند.

رئیس خانه ملت با تاکید براینکه باید وفاق ملی را جدی بگیریم ، گفت: اینکه هر یک از ما نگاه سیاسی خاصی داشته باشیم اشکالی ندارد بلکه اشکال زمانی به وجود می آید که مسائل ملی را با رنگ های سیاسی مخلوط کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: اگر چه جدا شدن از جاذبه رنگ های دشوار است اما مسائل ملی را باید از رنگ های سیاسی تفکیک کرد که اگر این اتفاق رخ دهد، جامعه می تواند به بلوغ و رشد سیاسی خوبی دست پیدا کند.

رئیس قوه مقننه با تاکید براینکه نباید در جامعه ترویج بی صداقتی کرد، خاطرنشان کرد: بنده در این سال هایی که در خدمت نظام بوده ام، هیچ گاه احساس نکرده ام که در سطح مدیریت های کلان جامعه بی صداقتی وجود داتشه باشد بنابراین نباید افراد را به بی صداقتی متهم کرد زیرا این اتهام ها روح جمعی جامعه را تخریب می کند.

لاریجانی در پایان از رسانه ها خواست که مسائل جامعه را با نگاه طبییانه به پیش ببرند.

رئیس مجلس با بیان اینکه فهم مسائل هسته ای و اینکه ما در چه شرایطی قرار داریم بسیار مهم است افزود: از جنس مسائلی مانند مساله هسته ای در تاریخ ایران کمتر رخ می دهد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی ما فراز و فرودهای زیادی داشتیم و بحران های داخلی و درگیری با گروهک و جنگ داشتیم ولی همیشه برای این موضوعات تدبیر می شده و زندگی ما با این مسائل و مشکلات عجین بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم مسئله هسته ای را مقایسه کنیم باید این مسئله را با آخر جنگ یعنی قطعنامه 598 مقایسه کنیم که در آن شرایط حساس جامعه از یک شرایط به شرایط دیگر عبور می کرد.

لاریجانی افزود: در مسئله هسته ای و توافقی که امروز بحث آن در جامعه ما مطرح است در یک شرایط گذار قرار داریم که جامعه ما از 12 سال چالش وارد صحنه دیگری می شود؛ ممکن است گفته شود که این یک چالش ناحقی بوده که باید گفت بله این چالشی ناحقی است.

وی ادامه داد: در صحنه بین المللی بی رحمی زیاد است؛ مگر جنگ، جنگی حق بود؟ جنگ علیه ایران ناحق بود و قطعنامه 598 بعد از همه شرایط مختلف فراز دیگری برای ملت ایران تعریف کرد.

رییس مجلس گفت: در قضیه هسته ای نیز بعد از 12 سال چالش سنگین ما به یک مقطع جدید رسیدیم که باید این مقطع جدید را درک کرد.
لاریجانی اظهار داشت: سوال این است که آیا این مسیر را درست طی کرده ایم؟ همیشه می توان تحلیل کرد اما باید بدانیم که این 12 سال با دقت حرکت ها زیر ذره بین بود و دیده می شد و اینطور نبود که در مقاطعی که ما با غرب تعاملاتی داشتیم برای حل این مسئله و یا زمانی که ایستادگی می کردیم یک کار سرسری صورت گرفته باشد بلکه پشت این مدت ها فکر بود که چرا ما باید در این مقطع تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: این مقطع که ایران مذاکرات را جدی تر دنبال کرد از یک نگاه تاکتیکی صورت گرفت . در جلسات مختلف بحث شد که چرا پیشنهاد مذاکرات جدید را بپذیریم، البته مذاکرات بود اما این مذاکرات جنس جدیدی داشت و اینها هم بحث شد . چیزی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد، مجموعا در نظام تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و این مذاکرات را پسندیدیم که از این مسیر ادامه دهیم.

رییس قوه مقننه گفت: مذاکرات آغاز شد و خیلی فراز و فرود داشت؛ اینطور نبود که این مذاکرات با یک پیشنهادات سطحی و یک گفت و شنود راحت انجام شود.

لاریجانی افزود: مذاکرات هسته ای یک مذاکرات سخت و پرتنش بود و بارها در خصوص آن در جلسات مختلف بحث شد. از طریق مختلف پیگیری شد و اینطور نبود که یک جاده یک طرفه باشد؛ گفت و گوی پرچالشی بود. آنچه الان شما روی کاغد می بینید وجهی از آن بود.
وی ادامه داد: سوال این است که آیا این خاتمه کار است؟ خاتمه دوره است؟ یا آغاز یک دوره پر مسئله است ؟ اینطور نیست که اگر این مذاکرات حتی اگر در ایران تصویب شود راهی شسته و هموار داشته باشیم بلکه یک مسیر پرمسئله را پیش رو خواهیم داشت چون موجودات موذی که 12 سال چالش ایجاد کرده اند در مقابل این سند نیز رفتاری خواهند داشت که در همین روز ها مشاهده کردیم، و یک جنجال تصنعی بوجود می آورند.

گفتنی است؛ در این نشست جمعی از خبرنگاران پارلمانی دغدغه ها و مشکلات خود را با رئیس مجلس در میان گذاشتند.