سند نهایی مقابله با تغییرات آب و هوایی در پاریس تصویب شد

سند نهایی مقابله جهانی با تغییرات اقلیمی و حرکت به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر امشب در شهر پاریس به تائید نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان رسید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو،  ۱۹۵کشور شرکت‌کننده در اجلاس زیست محیطی پاریس روز شنبه سند نهایی مقابله با تغییرات آب و هوایی و عبور از سوخت‌های فسیلی را به تائید نهایی رساندند.

 

پیش‌نویس این سند ظهر امروز توسط فرانسه ارائه شده و به تائید اولیه رسیده بود. این سند نهایتا با تغییراتی اندک توسط همه کشورها تائید شد.

 

سند 32 صفحه‌ای مقابله با تغییرات آب و هوایی با حمایت سازمان ملل تصویب شده و از لحاظ قانونی برای کشورها الزام‌آور است. 

 

بر اساس این سند، کشورها متعهد خواهند شد که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. 

 

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که ریاست این نشست زیست‌ محیطی را بر عهده دارد، امروز در یک نشست خبری، سند به دست آمده را «منصفانه» و از لحاظ قانونی «الزام‌آور» توصیف و اعلام کرده بود که این سند بر عزم کشورها برای جلوگیری از گرم‌تر شدن کره زمین صحه می‌گذارد.

 

وی افزود: «تصویب این سند، چرخشی تاریخی و فرصتی استثنائی است که برای ما پیش آمده است.»

 

بر اساس این سند، کشورهای جهان متعهد شده‌اند که میزان افزایش دمای کره زمین کمتر از 2 درجه سانتیگراد باشد. همچنین کشورها تلاش خواهند کرد تا این افزایش از سقف 1.5 درجه سانتیگراد فراتر نرود. 

 

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق امروز، آن را «نقطه عطفی تاریخی» توصیف کرده است.

 

بنابر اعلام شبکه یورونیوز، این توافق که انتظار می‌رفت روز جمعه حاصل شود، به دلیل اختلافات بر سر محتوای آن با یک روز تأخیر به امروز شنبه موکول شد.

 

نحوه کمک به کشورهای در حال توسعه برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی پاک از موضوعات مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

 

طی روزهای گذشته حامیان محیط زیست تلاش کردند تا با شیوه های مختلف نمایندگان حاضر در کنفرانس پاریس را به اقداماتی جدی برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین وادارند که از جمله این اقدامات خلق پیام «گزینه دیگری وجود ندارد» بر روی برج ایفل بود.

وزارت دفاع روسیه به ترکیه به دلیل اقدامات تحریک آمیز

وزارت دفاع روسیه که در اعتراض به حرکت کشتی ترکیه‌ای در نزدیکی ناوشکن روس در دریای اژه وابسته نظامی آنکارا را احضار کرده بود، در بیانیه‌ای به ترکیه درباره عواقب اقدامات بی ملاحظه‌اش هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، وزارت دفاع روسیه به دولت ترکیه درباره «عواقب اقدامات بی ملاحظه‌» این کشور هشدار داد.

 

در حالی که تنش‌ها بین مسکو و آنکارا بر سر سرنگونی سوخو ۲۴ در سوریه ادامه دارد، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که یک ناوشکن این کشور امروز برای جلوگیری از برخورد با یک قایق ماهی‌گیری ترکیه‌ای، مجبور به شلیک اخطار شده است.

 

به گزارش اینترفکس، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به حضور وابسته نظامی ترکیه اعلام کرد که این وزارتخانه به این مقام آنکارا درباره عواقب مضر و شدید حادثه صورت گرفته در دریای اژه هشدار داد.