روحانی:وزارت جنگ بعد از دوران مصدق به وزارت دفاع تبدیل شد/نظام ما جنگ سالار نیست


رئیس جمهور گفت: دین ما به جای واژه جنگ از واژه دفاع استفاه کرده است پس همه جنگ‌هایی اسلام جهاد دفاعی است ولو جنگ‌های ابتدایی اسلام.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی، اظهار کرد: سال‌ها در کشورهای دنیا طول کشید تا به جای کلمه جنگ از کلمه دفاع استفاده کنند. قرن‌ها بحث جنگ و جنگ‌سالاری مطرح بود. وقتی اسلام به عنوان دین رحمت در شبه جزیره عربستان طلوع کرد به جای واژه جنگ واژه دفاع را مطرح کرد.

وی ادامه داد: اولین آیه‌ای که در قرآن مجید درباره دفاع آمده اهمیت نام دفاع را مشخص می‌کند. دفاع اصلی از جانب خداوند است و مدافع اصلی نیز خود خداوند است. در این آیه آمده است که خداوند مدافع مردان باایمان است. نه خداوند خائنین و نه ناسپاسان را دوست دارد. در واقع می‌بینیم که اسلام به جای جنگ کلمه دفاع را طرح کرد.

رئیس جمهور همچنین گفت: با این معنا همه جهادهای اسلام جهاد دفاعی است ولو جنگ‌های ابتدایی صدر اسلام. در کشور ما هم اول وزارت جنگ وجود داشت. بعد در دوران مرحوم مصدق به وزارت دفاع تبدیل شد. بعد از کودتای 28 مرداد مثل این‌ که لجباری کرده باشند دوباره این وزارتخانه را به وزارت جنگ تبدیل کردند.

وی یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وزارت جنگ به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تبدیل شد.

این کلمه وزارت دفاع فقط یک نام نیست، پشت آن محتوای بلندی وجود دارد. آرمان ما آرمان دفاع است. دین ما و نظام ما مردم‌سالاری است. ما به دنبال جنگ و تجاوز نیستیم.

همچنین به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ر اظهار داشت: صنعت دفاعی کشور نشان از نوع آرمان آن ملت و کشور دارد و صنایع دفاعی ما هموازه صنایعی است که از سرزمین ، مردم و منافع ما به خوبی دفاع می کند.
وی تاکید کرد: ما اهل تجاوز نبوده و نیستیم، سیاست ما سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی با دنیا است. ایران ثابت کرده اهل تجاوز نیست، اهل فرهنگ و نوعدوستی است.
رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: بازدارندگی تنها با صنعت دفاعی و نظامی حاصل نمی شود نیاز به قدرت فرهنگی، علمی ، سیاسی و اقتصادی هم داریم و این قدرت ها باید در کنار هم قرار گیرند تا قدرت ملی محقق شود.
روحانی ادانه داد: تحولاتی که ما امروز در زمینه اطلاعات، ارتباطات و بسیاری از بخش های الکترونیک، هوافضا و دریایی می بینیم از نیروهای مسلح شروع شده است، نیروهای مسلح ما ضمن ایجاد یک فکر و ایده باید قادر باشند در مقام اجرا درست تقسیم بندی کنند.
وی با تاکید بر این که اسلام به جای جنگ کلمه دفاع را به کار برده است، افزود: سال ها در تاریخ دنیا طول کشید که از کلمه جنگ به دفاع برسیم، قرن ها بحث جنگ و جنگ سالاری بود، زمانی که اسلام به عنوان دین رحمت در شبه جزیره عربستان طلوع کرد و این آیین خود را برای جهانیان تبیین کرد به جای جنگ از دفاع نام برد.
وی خاطرنشان کرد: آرمان ما، آرمان دفاع است نه جنگ، دین و نظام ما مردم سالار است و جنگ سالار نیست، زیرا ما بدنبال جنگ و تجاوز نیستیم.
رییس جمهوری با یادآوری این که آرمان نظام ما آرمان دفاع است، تاکید کرد: دین ما و نظام ما مردم سالار است و جنگ سالار نیست.

** راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد بازدارندگی و دفاع است
روحانی با بیان این که صنعت دفاعی کشور نشان از نوع آرمان آن ملت و آن کشور دارد، اظهارداشت: صنایع دفاعی ما همواره صنایعی بوده تا از سرزمین، نظام، مردم و منافع ما به خوبی دفاع کند.
روحانی افزود: ما اهل تجاوز نبودیم، ما مقاطعی داشتیم که اگر یک کشوری دنبال تجاوز بود برای او مقاطع طلایی بود؛ عراق به ما ضربه زده بود و در یک شرایطی عراق گرفتار شد و اگر ما می خواستیم تجاوز کنیم یا حتی انتقام بگیریم یا ضربه بزنیم بهترین مقطع بود که ما ضربه بزنیم، همین عراق متجاوز آنقدر به انسانیت این نظام و این کشور باور داشت که همه نیروهای خود را در جنوب و شرق این کشور رها کرد یعنی آن دشمن هم مطمئن بود که ما اهل تجاوز و اهل آغاز جنگ نیستیم.
وی ادامه داد: زمانی که فروپاشی شوروی آغاز شد و همه جا بهم ریخت، اگر کشوری اهل تجاوزی بود این فروپاشی فرصت مناسبی برای تجاوز بود اما ما در همان مقطع به آن کشورها برای ساماندهی کمک کردیم، مردم این طرف و آن طرف رودخانه ایستادند و به هم تبریک گفتند و قرآن و مفاتیح را برای مردم فرستادند.
رییس قوه مجریه گفت: ما اهل فرهنگ، کتاب و هنر و تمدن هستیم و به همین دلیل اساس راهبرد جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد بازدارندگی و دفاع است و سیاست ما سیاست تنش زدایی و همگرایی و اعتمادسازی با دنیا است.
روحانی اظهارداشت: وقتی می گوییم سیاست تنش زدایی، همگرایی و اعتمادسازی، این منافاتی با قدرت دفاعی و صنعت نظامی ما ندارد؛ ما زمانی می توانیم با طرف مقابل خوب مذاکره کنیم و گفت و گوی ثمربخش داشته باشیم که توانمند و قوی باشیم.
وی ادامه داد: اگر کشوری اقتدار و استقلال و ثبات نداشته باشند، نمی تواند به دنبال صلح واقعی باشد؛ یک کشور ناتوان و ضعیف و کشوری که در برابر قدرت نظامی کشورهای همجوارش، رقیبانش یا دشمنانش توان برخورد و دفاع ندارد چطور می تواند مدعی صلح باشد؟ آن باید همیشه آماده اشغال باشد.
رییس جمهوری مچنین گفت: ادعای صلح خواهی و تنش زدایی بدون قدرت، آمادگی برای اشغال کشور، تجاوز دیگران و از دست رفتن منافع کشور است.
روحانی افزود: ما نیازمند به قدرت ملی هستیم، حال بخشی از این قدرت ملی قدرت سیاسی و بخشی از آن قدرت نظامی و فرهنگی و اقتصادی است و قدرت های مختلف در کنارهم قدرت ملی را می سازد.
وی ادامه داد: وقتی می گوییم سیاست ما بازدارندگی است، بازدارندگی تنها با صنعت دفاعی و قدرت نظامی حاصل نمی شود و ما نیاز به قدرت فرهنگی، قدرت سیاسی، قدرت دفاعی و قدرت اقتصادی داریم و این ها باید کنار هم قرار بگیرد تا به قدرت ملی تبدیل شود.

سلیمانی: پنالتی علیه پرسپولیس درست نبود

سلیمانی-پنالتی-علیه-پرسپولیس-درست-نبود

وبسایت رسمی برنامه نود -  کارشناس داوری فوتبال گفت: قضاوت فغانی در بازی پرسپولیس و ذوب آهن پر از استرس و فشار روانی بود و به دلیل شریط بیرونی حاکم بر او تمرکز لازم را نداشت و عنایت باز هم در چیدمان داوری اشتباه کرد.

به گزارش وبسایت نود و به نقل از ایسنا ، حیدر سلیمانی در خصوص صحنه‌های داوری پرسپولیس و ذوب آهن اظهار کرد: در دقیقه ۳۹ در کنار خط طولی بازیکن ذوب آهن در یک حرکت غیر ورزشی پیراهن مهاجم پرسپولیس را کشید که فغانی از دادن کارت زرد امتناع کرد.

پیشکسوت داوری ادامه داد: دقیقه ۳۹ فغانی خطای دروازه بان ذوب آهن که نمونه بی‌احتیاطی بود بر روی مهاجم پرسپولیس را ندید که موجب اعتراض نیمکت نشینان پرسپولیس شد اگر آن خطا به درستی اعلام می‌شد دروازه‌بان ذوب آهن باید اخراج می شد.

کارشناس داوری تصریح کرد: دقیقه ۵۴ اعلام ضربه پنالتی به سود پرسپولیس کمی با تاخیر کاملا صحیح بود اما در حین ضربه پنالتی و قبل از زدن ضربه دروازه بان ذوب آهن یک متر به جلو آمد که کمک داور اول باید دستور تکرار ضربه پنالتی را می داد ولی متاسفانه کمک داور شجاعت لازم را نداشت.

سلیمانی در خصوص اعتراض پرسپولیسی ها به اعلام پنالتی علیه این تیم در دقیقه ۸۶ گفت: در این صحنه آنچه که از تصاویر تلویزیونی مشخص است توپ به دست بنگر برخوردی نداشت و به پهلوی وی برخورد کرد و فغانی نتوانست صحنه را خوب ببیند و روی حدس و گمان این صحنه را به اشتباه پنالتی اعلام کرد.

وقوع پدیده باد و گرد و خاک در برخی نقاط جنوب غرب کشورطی دو ر ...

کارشناس سازمان هواشناسی کشور به میزان خبر داد
خبرگزاری میزان: کارشناس سازمان هواشناسی کشور از وقوع پدیده باد و گرد و خاک در برخی نقاط جنوب غرب کشورطی دو روز آینده خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط سازمان هواشناسی کشور شاهد کاهش دمای کشور در روزهای آینده خواهیم بود.
وقوع پدیده باد و گرد و خاک در برخی نقاط جنوب غرب کشورطی دو روز آینده/کاهش دمای کشور طی روزهای آینده
فریبا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره وضعیت هوا طی سه روز آینده اظهار کرد: در سه روز آینده با نفوذ جریانات خنک شمالی، ضمن کاهش دما در نوار شمالی کشور ابرناکی، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود به طوری که می توان گفت در این مدت علاوه بر سواحل دریای خزر در شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز، استان خراسان شمالی و در روزهای شنبه و یکشنبه در استان خراسان رضوی نیز افزایش ابر، وزش باد و بارش متناوب باران گاهی همراه با رعد و برق رخ خواهد داد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که افت دما در سواحل دریای خزر محسوس بوده، افزود: شدت بارندگی امروز در استان گیلان، گلستان، شمال خراسان شمالی و همچنین روز شنبه در استان‌های گیلان، گلستان، ارتفاعات خراسان شمالی و مناطق شمالی خراسان رضوی بارندگی رخ خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور با بیان این مطلب که دریای خزر نیز روزهای جمعه و شنبه به شدت مواج است، تصریح کرد: طی دو روز آینده وزش باد در شرق و برخی نقاط جنوب شرق کشور تداوم خواهد داشت که در برخی مناطق بویژه در زابل با گرد و خاک همراه خواهد بود و در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابر و وقوع رعد و برق موقتی، بارش پراکنده و وزش باد در برخی مناطق استان هرمزگان و جنوب شرق فارس و احتمال جنوب سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست.
به گفته گودرزی، در بعضی از ساعات دور روز آینده وقوع پدیده باد و گرد و خاک در برخی نقاط جنوب غرب کشور دور از انتظار نیست.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت هوای پایتخت اظهار کرد: آسمان پایتخت امروز صاف در اواخر وقت رشد ابر در ارتفاعات در پاره ای نقاط شاهد وزش باد خواهد بود.

حماس دلفین جاسوس اسرائیل را گرفت

روزنامه القدس نوشته است که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از این مامور جدید خود، "سلب اراده" کرده و از آن "یک قاتل" ساخته‌اند.


رسانه‌های عربی می‌گویند گروه فلسطینی حماس اعلام کرده است که یک دلفین را که رژیم اسرائیل در سواحل غزه برای جاسوسی استفاده کرده، گرفته است.

روزنامه عرب زبان القدس نوشته است حماس که طی چند سال گذشته، کنترل نوار غزه را در دست داشته، گفته است این دلفین مجهز به تجهیزات جاسوسی از جمله دوربین بوده است.

گفته شده است که گشت دریایی شاخه نظامی حماس این دلفین را مشاهده کرده و به ساحل غزه برده است.

هیچ تصویری از این دلفین منتشر نشده است.

روزنامه القدس نوشته است که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از این مامور جدید خود، "سلب اراده" کرده و از آن "یک قاتل" ساخته‌اند.

این روزنامه افزوده است که این اقدام نشاندهنده خشم و ناخرسندی اسرائیل از شکل‌گیری گشت دریایی حماس است.

مقام‌های اسرائیل در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

اسرائیل پیش از این متهم به استفاده از جانوران و پرندگان برای مقاصد جاسوسی شده بود.

اسرائیل در سال ۲۰۱۰ ادعاهای مصری‌ها مبنی بر دخالت موساد، سرویس جاسوسی اسرائیل، در چندین حمله کوسه‌ها در دریای سرخ را رد کرد.

در همین سال یک کرکس که دستگاه ماهواره‌ای ردیاب به آن وصل شده بود، در صحرایی در عربستان سعودی به زمین نشست. روزنامه‌های عربستان سعودی در آن زمان نوشتند که این کرکس را موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل با هدف جاسوسی به عربستان سعودی فرستاده است. اسرائیل، این ادعا را "مسخره" خواند.

در سال ۲۰۱۲، روستائیان روستایی در ترکیه یک پرنده مرده مهاجر را یافتند که روی پای آن حلقه‌ای بود و مدعی شدند که برای اسرائیل جاسوسی می‌کرده، ادعاهایی که بعد معلوم شد بی‌پایه بوده است.

ناوگروه 35 حمله دزدان دریایی به یک کشتی تجاری را دو بار ناکا

                           

خبرگزاری تسنیم: معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: در صدوهشتادوهشتمین درگیری ناوگروه‌های این نیرو با دزدان دریایی این بار دو فروند کشتی تجاری خارجی از چنگ دزدان دریایی نجات یافتند.

              
                        

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، دریادار دوم سید محمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با اعلام خبر نجات دو فروند کشتی تجاری خارجی از چنگ دزدان دریایی، گفت: ناوگروه سی و پنجم این نیرو شب گذشته توانست پس از درخواست کمک یک فروند کشتی تجاری خارجی، با توجه به اینکه نزدیکترین یگان نظامی به این کشتی بود به موقع در محدوده حمله دزدان دریایی در خلیج عدن حاضر و با اجرای آتش پرحجم آنها را مجبور به فرار کند.

وی افزود: در ادامه و با گذشت چهار ساعت، دزدان دریایی که از حمله قبل چیزی عایدشان نشده بود بامداد امروز قصد هجوم به یک کشتی تجاری خارجی با ملیتی دیگر را داشتند که باز هم با واکنش سریع ناوگروه سی‌و‌پنجم نیروی دریایی ارتش مواجه شده و ناکام ماندند.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دزدان دریایی در هر دو مرحله پس از ترک محدوده عملیات با حداکثر سرعت به سمت سواحل سومالی متواری شدند تصریح کرد: دزدان دریایی در مرحله اول با 6 فروند قایق مجهز و در مرحله دوم با 12 فروند قایق به سمت کشتی‌های تجاری هجوم آوردند که با حضور ناوگروه ارتش در محدوده دزدی دریایی هیچ آسیبی متوجه کشتی‌های تجاری نشد.

دریادار موسوی با اشاره به اینکه هر دو این درگیری‌ها در خلیج عدن صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در طول مدت اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش این یکصدوهشتادوهشتمین نبرد ناوگروه‌ها با دزدان دریایی به سبب حمله به کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی و خارجی بوده که در تمامی آنها دزدان با شکست مواجه و متواری شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناوگروه سی و پنجم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو جمهوری اسلامی ایران بندرعباس و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران الوند کشتی‌های مورد تعرض دزدان دریایی را تا محدوده ایمن اسکورت کرده و مسئولان این کشتی‌ها طی تماس‌های جداگانه از حضور و اقدام به موقع ناوگروه رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند.

در هفته جاری این چهارمین حمله دزدان دریایی به کشتی‌های ایرانی و خارجی است که ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران آنها را ناکام می‌گذارد.