خطر ایران پس از توافق هسته ای بیشتر شده/ نقش آمریکا در خاورمیانه کم شده است

خطر ایران پس از توافق هسته ای بیشتر شده/ نقش آمریکا در خاورمیانه کم شده است

یک تحلیلگر و استاد حقوق بین‌الملل در کویت ادعا کرد خطرهای ایران برای کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از توافق هسته‌ای بیشتر شده است.

خبرگزاری فارس: خطر ایران پس از توافق هسته ای بیشتر شده/ نقش آمریکا در خاورمیانه کم شده است

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فایز النشوان» تحلیلگر کویتی و استاد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگویی با وبگاه «مصر العربیه» به مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

خطرهای ایران پس از توافق هسته‌ای بیشتر شده است

 وی در پاسخ به این سوال که «آیا بعد از توافق هسته‌ای ایران، خطری حقیقی از سوی این کشور حس می‌شود» مدعی شد: واقعیت این است که ایران به صورت عملی خطری برای امنیت اعضای شورای همکاری خلیج فارس است و این قبل از توافق هسته‌ای وجود داشت اما بعد از این توافق انتظار می‌رود که سطح این خطرهای ایرانی بالاتر رود به ویژه اینکه دهها میلیارد دلار صرف رشد و توسعه ملت ایران نخواهد شد بلکه برای مداخله بیشتر در امور کشورهای منطقه استفاده می‌شود.

وی افزود: این اعتقاد غلط است که اعضای شورای همکاری و در رأس آنها عربستان سعودی موضعی عاجزانه در این خصوص بگیرند، گام‌های بسیار سریعتری از گام‌های ایران برای تحقق توازن در منطقه و سنگین شدن کفه ترازوی سمت کشورهای شورای همکاری انجام خواهد شد، کشورهایی که جدیت خود را در مقابله با مداخلات ایرانی در یمن و بحرین نشان داده‌اند. 

نقش روسیه در منطقه افزایش یافته است

  النشوان در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش نفوذ روسیه در منطقه گفت: افزایش مداخله روسیه در خاورمیانه پس از کم شدن نقش آمریکا اتفاق افتاد، آمریکایی که در حل بحران‌های آن از فلسطین تا لیبی شکست خورد.

بشار اسد باید برود

این تحلیلگر کویتی درباره «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز گفت: طرحی برای نگه داشتن اسد (به عنوان رئیس‌جمهور) وجود دارد و در سطوح عالی پایتخت‌های عربی  مورد مناقشه است به ویژه پس از آنکه سلطان قابوس پادشاه عُمان و«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر این طرح را حمایت کردند، طرحی ایرانی که روس‌ها به آرامی برای این کشور (ایران) ترویج دادند؛ کشورهای خلیج (فارس) حامی سند ژنو یک هستند که در آن برکناری شخص اسد بدون نظامش به همراه تشکیل یک حکومت که او را با معارضان میانه‌رو جمع می‌کند، مطرح می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.